Berhibur Ada Batasnya

Assalamualaikum..

"Biarkanlah mereka, wahai Abu Bakar! Sesungguhnya hari ini adalah hari raya"

Imam al-Ghazali berpendapat, mendengar nyanyian, ada yang harus dan sunat. Selain itu ada yang diharamkan.

Sheikh Mahmud Shaltut, bekas Sheikh al-Azhar berpendapat bahawa mendengar suara indah dan merdu, sama ada daripada binatang, manusia atau apa-apa alat atau ada kecenderungan untuk mempelajari sesuatu daripadanya, adalah keinginan untuk memenuhi tuntutan nalurinya.

Mengikut riwayat daripada Aisyah bahawa bapanya, Abu Bakar pernah menemuinya dan ketika itu beliau bersama-sama dua hamba perempuan pada hari Mina. Kedua-duanya menyanyi dan memukul gendang, sedangkan Nabi Muhammad menutup wajahnya dengan pakaiannya.

Lalu, Abu Bakar mengherdik mereka. Kemudian, Rasulullah membuka wajah dan berkata: "Biarkanlah mereka, wahai Abu Bakar! Sesungguhnya hari ini adalah hari raya" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Dalam hadis lain diriwayatkan daripada Tirmizi bermaksud: "Isytiharkanlah perkahwinan ini dan akadlah di masjid serta palulah rebana."

Namun harus diingatkan hukum harus itu boleh bertukar haram jika melibatkan perbuatan yang ditegah agama. Inilah sebab mengapa banyak pihak menolak segala bentuk nyanyian yang dipersembahkan artis sekarang.



0 comments: